De kosten voor het opstellen van een leveringsakte verschillen per notariskantoor. Elke notaris is namelijk vrij om zijn eigen tarieven te bepalen. Hierdoor kan het zijn dat de kosten per notaris erg verschillen. Als de koper hypotheek neemt op de woning moet er ook een hypotheekakte opgesteld worden door de notaris. Een losse akte van levering kost ongeveer rond de €600 inclusief btw. Indien er ook een hypotheekakte nodig is zullen de kosten rond de €1.300 inclusief btw zijn. Het is verstandig om meerdere offertes op te vragen, om zo een goede notaris te kunnen kiezen.
De akte van levering is dus een officieel document waarin de afspraken tussen koper en verkoper staan. Na ondertekening van deze akte is de woning overgedragen aan de koper. In Nederland is enkel de notaris bevoegd om een akte van levering op te stellen. De kosten hiervoor zijn per notariskantoor verschillend. Als koper doe je er goed aan om meerdere offertes op te vragen.
Heb je nou nog vragen met betrekking tot de akte van levering? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je weten wat jouw woning momenteel waard is? Meld dan de woning geheel vrijblijvend aan en wij nemen contact op.