Het uitgangspunt is dat als er iets niet werkt, dit door de verkoper vooraf gemeld had moeten zijn of het had in de eventuele vragenlijst moeten staan. Mocht er toch iets mis zijn dat eerder niet bekend was, dan kan er met de verkoper onderhandeld worden over een mogelijke oplossing. Het kan natuurlijk zo zijn dat er dingen in de woning niet meer goed werken of dat er iets is stuk gegaan in de periode tussen de verkoop en de officiële levering. De verkoper is verplicht het probleem op te lossen als dat het geval is. Na de overdracht kan je niet meer onderhandelen, omdat de woning dat officieel geen eigendom meer is van de verkoper.
Het is belangrijk dat beide partijen het inspectieformulier ondertekenen. Zo hebben beide partijen een document waarop precies staat wat er gecontroleerd is en of alles naar behoren werkt. Verdere afspraken zullen ook op dit formulier vermeld moeten worden. Bijvoorbeeld tot welke oplossing koper en verkoper zijn gekomen als er iets mis is tijdens de inspectie. Na de eindinspectie zal de verkoper de deur voor laatste keer achter zich dichttrekken en zal de woning overgedragen worden bij de notaris.
Tips voor de eindinspectie:
- Controleer de meterstanden
Maak foto’s van de huidige meterstanden en laat deze controleren door de verkoper.
- Controleer of alles naar behoren werkt
Loop alle kranen, afvoeren, toiletten, verwarmingen, apparatuur en installaties na.
- Controleer of alle overgenomen spullen aanwezig zijn
Als het goed is is alles meegenomen wat je niet wilde overnemen. Check of dit het geval is. Als er nog spullen aanwezig zijn die je niet hebt overgenomen, dan moet verkoper deze meenemen.
- Controleer of alles is zoals tijdens de bezichtiging
Denk hierbij vooral aan beschadigingen of dingen die constructief verander zijn.
Is er iets mis tijdens de eindinspectie? Maak dan afspraken over wie wat oplost.
Is alles zoals afgesproken? Dan kan de woning overgedragen worden bij de notaris.
Een eindinspectie is dus een belangrijk moment vlak voor de overdracht bij de notaris. Koper en verkoper controleren of alles naar behoren werkt en of alles zo is als afgesproken in de koopovereenkomst. Als er iets mis is tijdens de inspectie, dan kan er onderhandeld worden over een oplossing. Na de inspectie gaan beide partijen naar de notaris, waar de overdracht zal plaatsvinden.
Heb je nog vragen met betrekking tot de eindinspectie? Neem dan contact met ons op. Ben je van plan je woning te verkopen of ben je benieuwd wat jouw woning waard is? Meld dat de woning geheel vrijblijvend aan.