Mochten er gebreken zijn na de overdracht waarvoor je denkt dat verkoper aansprakelijk
is, dan zijn er vijf stappen die je kan doorlopen. Het is belangrijk dat er bewijs is
van het gebrek, waaruit blijkt dat verkopers ervan op de hoogte hadden moeten zijn en
dat zij aansprakelijk zijn voor de herstelkosten. De volgende vijf stappen kan je als
koper doorlopen:
- Onderzoek of verkoper aansprakelijk is
Eerder is benoemd wanneer de verkoper aansprakelijk is voor verborgen gebreken. Als dat het geval is dan moet je het gebrek melden bij de verkoper.
- Meld het verborgen gebrek bij de verkoper
Nadat er een verborgen gebrek is geconstateerd, moet je dit melden bij de verkoper van de woning. De verkoper is dan op de hoogte gesteld en kan nadenken over een mogelijke oplossing.
- Met verkoper overleggen
Het is verstandig om als koper en verkoper met elkaar in gesprek te gaan over de verborgen gebreken. Probeer samen tot een oplossing te komen. Mocht er geen passende oplossing gevonden worden, dan kun je als koper de verkoper in gebreke stellen.
- Verkoper in gebreke stellen
Als je er niet samen uit kunt komen moet je een brief sturen waarin staat dat de verkoper nog een laatste kans krijgt. Dit doe je door ze in gebreke te stellen. Mocht de verkoper niks van zich laten horen, dan zou je als koper nog naar de rechter kunnen stappen.
- Naar de rechter
Mocht er na de brief nog geen actie ondernomen zijn door de verkoper, dan kun je een rechtszaak beginnen. Bij een schade van hoger dan €25.000 heb je een advocaat nodig. Bij een lagere schade is een advocaat niet verplicht, maar wel aan te raden.
Verkopers hebben een meldingsplicht en kopers hebben een onderzoeksplicht. Een verborgen gebrek is iets wat bij de bezichtiging niet zichtbaar was, maar wat achteraf voor problemen heeft gezorgd. Mocht dit het geval zijn, dan moet er onderzocht worden wie er aansprakelijk is voor het gebrek. Als koper en verkoper er samen niet uitkomen, dan zou de koper dus naar de rechter kunnen stappen.