De waarde van een winkelpand bepalen kan op verschillende manieren. Meestal is een winkelpand uniek in zijn soort en zijn er geen tot nauwelijks referenties. In de meeste gevallen wordt er gekeken naar de huurpotentie van het pand. Op basis van de huurpotentie kan een waarde in de huidige markt bepaald worden. De locatie en de staat van onderhoud spelen natuurlijk ook een rol in het bepalen van de waarde. In de huidige markt kan de waarde op een eenvoudige manier berekend worden door de kale jaarhuur maal tien tot twaalf te doen. Op deze manier kun je gemakkelijk de mogelijke waarde berekenen van een winkelpand.
Voorbeeld
Een winkelruimte is momenteel door een ondernemer in gebruik die een eigen bloemenzaak heeft. Naast het pand wordt een soortgelijke winkel kaal verhuurd voor €1.100 per maand.
Op basis van de huurpotentie is de mogelijke waarde eenvoudig te berekenen:
- €1.100 huurpotentie
- €13.200 op jaarbasis
- €132.000 op basis van tien keer de jaarhuur
- €158.400 op basis van twaalf keer de jaarhuur
De waarde van het pand ligt volgens deze berekening tussen de €132.000 en €158.400.
Doelgroep bepalen
Bij de verkoop van een winkelpand dient een bepaalde doelgroep aangesproken te worden. Particulieren zullen niet op zoek zijn naar een winkelpand. Investeerders en ondernemers daarentegen wel. Het is dus belangrijk dat je de juiste doelgroep weet aan te spreken, om het pand zo succesvol te kunnen verkopen. De zakelijke kant van Funda zou hiervoor gebruikt kunnen worden, maar is niet optimaal aangezien potentiële kopers vaak niet online op zoek zijn. De beste manier is om gebruik te maken van een netwerk. HuisHunters heeft een groot netwerk en kan de juiste doelgroep aanspreken, zodat het pand snel, goed en gratis wordt verkocht.
Waar moet je op letten bij de verkoop van een winkelpand?
-
Locatie
De locatie van een winkelpand is heel erg belangrijk. Een winkel op een afgelegen plek is moeilijk te verkopen. Winkels op A-locaties zijn daarentegen beter te verkopen. Net als bij woningen is de locatie een van de belangrijkste kenmerken.
-
Staat van onderhoud
De staat van onderhoud is belangrijk voor potentiële kopers. Het is belangrijk dat de winkel goed onderhouden is en dat het praktisch is ingedeeld. Een pand met achterstallig onderhoud levert behoorlijk minder op.
-
Doelgroep
Het is belangrijk om de juiste doelgroep aan te spreken. Zoals eerder aangegeven kun je hiervoor het beste gebruik maken van het netwerk van bijvoorbeeld een vastgoedbemiddelaar. Zij hebben een groot klantenbestand en kunnen de juiste doelgroep aanspreken om zo het pand succesvol te kunnen verkopen.
-
Vraagprijs
Het bepalen van de vraagprijs kan behoorlijk lastig zijn. Zeker als er nauwelijks tot geen vergelijkbare panden in de buurt zijn. Hierover kun je je laten adviseren door een expert of je kunt middels een berekening tot een reële vraagprijs komen.
Ben je van plan je winkel te verkopen of wil je juist een winkelpand afstoten? Dan helpen we je graag kosteloos verder met de verkoop. Binnen ons grote netwerk zitten altijd potentiële kopers die interesse hebben in commercieel vastgoed. Meld het pand vrijblijvend aan via de website en wij nemen zo snel mogelijk contact op om kennis te maken.